Het belang van apparaat beheer binnen jouw organisatie.

Het belang van apparaat beheer binnen jouw organisatie.

Ik ervaar het vaker als een van die weggeschoven ict taken die vergeten worden, het beheren van alle apparaten binnen jouw organisatie. Als zelfstandige of zie het als elke medewerker heeft op z’n minst 2 apparaten, een computer, notebook en een mobiel apparaat.

In sommige gevallen zelfs meer als medewerkers ook apparaten die ze privé gebruiken, zakelijk moge gebruiken.

Alle apparaten binnen jouw organisatie wil je beheren en beschermen.

In de cloud werken is heel leuk, maar dit betekent ook dat e-mail en bedrijfsgegevens op meerdere apparaten synchroniseren. Om data verlies (bedrijfsgegevens die worden verspreid) te voorkomen wil je als bedrijf een stukje controle hebben over deze gegevens.

Niet alleen voor jezelf, ook vanwege de AVG regelgeving (om hoge boetes te voorkomen) of als je een cyberbeveiliging verzekering wilt afsluiten zijn er verschillende verplichtingingen.

Voor sommige beroepen zijn er vanuit de beroeps vereniging verschillende verplichtingen om persoonsgegevens te beschermen.

Kortom veel data, allemaal apparaten en nu, want dat geeft gedoe!

Wat valt er onder apparaat beheer?

  • Het forceren van bepaalde wachtwoorden, pincodes
  • Anti-diefstal bij verloren en gestolen
  • Controle antivirus beveiliging (eindgebruikers kunnen deze niet zomaar uitschakelen.)
  • Op afstand een apparaat wissen (bedrijfsgegevens)
  • Updates van het apparaat (dat deze tijdig worden geïnstalleerd.)
  • Kopiëren van bedrijfsgegevens blokkeren.

Dit zijn een aantal mogelijkheden rondom apparaat beheer, je denkt waarschijnlijk dat kan ik zelf ook en dat klopt. Je kan alles perfect bijhouden, tot je het vergeet (net zoals die back-up) en daarna vergeet je het steeds vaker.

Kortom valt bijna niet zelf te doen tenzij je daar de discipline voor hebt of wekelijks een it-specialist laat langs komen om dit te doen.

Hoe kan je apparaat beheer automatiseren?

Eigenlijk wil je deze taken zoveel mogelijk automatiseren en zelf wekelijks of maandelijks simpele controles uitvoeren om het een stuk eenvoudiger te maken.

Uiteraard zijn hier verschillende systemen voor om dit in orde te maken. De meeste gebruikte is via Microsoft 365 voor Bedrijven Premium (de meeste ondernemers gebruiken de standaard licentie.)

Via de premium versie kan je alle apparaten van alle medewerkers koppelen aan jouw organisatie en de eerste keer een beleid (plan van aanpak) maken. Waarin je bepaalt aan welke beveiligings voorschriften iedereen dient te voldoen.

Daarna neemt Microsoft 365 premium het meeste van je over, op alle apparaten worden de instellingen aangepast om de basis beveiliging te versterken en alle updates worden automatisch geinstalleerd.

Het mooie aan dit systeem is dat je altijd inzicht hebt over de status van jouw apparaten en veel makkelijker kan voldoen aan de wettelijke verplichtingen voor jouw organisatie.

Als er een apparaat niet voldoet aan het beveiligings beleid dan wordt dit gemeld en kan je het eenvoudig verhelpen.

Apparaat beheer voor jouw organisatie.

Apparaat beheer met een Windows 365 cloud-pc is het meest eenvoudigst, omdat je centraal werkt via de online werkplek en alle systemen, mobiele apparaten hebben beperkte toegang tot gegevens.

Je betaalt alleen maandelijks meer voor die luxe met een Windows 365 cloud-pc.

Apparaat beheer met Microsoft 365 voor bedrijven premium is een stapje complexer omdat je duidelijk in kaart dient te brengen hoeveel apparaten er zijn in jouw organisatie.

In beide gevallen is het belangerijk om het apparaat beheer van jouw organisatie serieus te nemen, om problemen en boetes te voorkomen. Ga altijd in gesprek met jouw IT-partner om te kijken wat voor jouw het beste is en jouw onderneming.

Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur gerust een bericht.

Vorig bericht
Een back-up maken van de Microsoft Autenticator app.
Volgend bericht
Het belang van sterke wachtwoorden.

Wellicht ook interessant:

Chi Computers E-Book Veilig Online Werken

Download het gratis e-book: Veilig Online Werken.

Gratis e-book: Veilig Online Werken.

Chi Computers E-Book Veilig Online Werken

Het 1e gedeelte is een checklist zodat je snel inzicht hebt in stappen die je kan ondernemen, in het 2e gedeelte wordt elk onderwerp extra toegelicht met meer informatie.

Ontvang naast het e-book, maandelijks praktisch tips via onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.