Stop nou met Gmail gebruiken voor je onderneming

Het is 2025. Waarom gebruiken sommige bedrijven nog steeds een @gmail.com-adres voor zakelijke communicatie? Het komt onprofessioneel over en het voldoet niet aan de basisprincipes van digitale veiligheid en betrouwbaarheid.

Voor veel startende ondernemers is het kostentechnische makkelijker om te starten met een gmail e-mailadres. Het kost tenslotte niks en als je net begint komt er best veel op je af kwa kosten en van alles wat je opeens moet gaan regelen.

Helaas is dit ook de grootste fout van startende ondernemers.

Waarom een Gmail-adres niet geschikt is voor bedrijven:

  • Geen zakelijke uitstraling: Een klant verwacht een professioneel domein zoals [email protected].
  • Beperkte beveiliging: Particuliere Gmail-accounts missen geavanceerde e-mailfiltering en beheeropties.
  • Niet in lijn met AVG, DTC-principes: om te kunnen voldoen aan wet-regelgeving hoor je als bedrijf gebruik te maken van zakelijke e-mailhosting met bijhorende zakelijke e-mail beveiliging.

Er gaat al snel meer fout omdat alle online accounts die je gaat aanmaken voor je bedrijf met gmail e-mailadres. Als je wel overstapt naar een zakelijk e-mailadres dien je alle online accounts weer aan te passen.

Mits je weet hoeveel online accounts je hebt, kans is groot dat je ook bespaart om die zakelijke wachtwoord manager voor een goed overzicht.

Privacy technische weten we dat Google niet bepaalt vriendelijk omgaat met persoonsgegevens, waardoor je ook hiermee in de problemen kan komen met de AVG en andere wet-regelgeving. Allemaal om een paar euro uit te besparen, die je uiteindelijk veel meer kan kosten

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, gratis, goedkoop. Helaas starten als eigen ondernemer betekent investeren, dit doe je voor jezelf zodat je de juiste tools hebt om je dromen als ondernemer waar te maken.

Daar hoort ook een stukje wet en regelgeving bij zoals de basis principes van het DTC (Digital Trust Center). Want laten we eerlijk zijn, wil jij rond lopen met gevoelens ik hoop dat ik het goed geregeld hebt of doorgaan met een stukje zekerheid ik weet dat ik de juiste stappen heb ondernomen en heb geïnvesteerd in de juiste tools voor mijn onderneming.

Wat dan wél?

Stap over op Microsoft 365 voor bedrijven Premium. Hiermee krijg je:

  • Een professioneel e-mailadres met je eigen domeinnaam. Synchroniseer jouw zakelijke e-mail, agenda en contacten met een postvak van 50GB.
  • Geavanceerde beveiliging en e-mailfiltering, uitgebreid anti-spam, anti-phising filter met veilige links en bijlage bescherming.
  • Toegang tot tools zoals de vertrouwde office apps (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook.) Exchange Online, OneDrive voor Bedrijven, SharePoint, Microsoft Teams en zakelijke apps zoals Microsoft Bookings, forms enz.
  • Betere controle over je data en gebruikersbeheer
  • Uitgebreid apparaat beheer om sneller te voldoen aan wet en regelgeving.
  • Eenvoudig te koppelen aan een cloud back-up service. (zoal redstor)

Conclusie

Een professioneel e-mailadres is geen luxe, maar een basisvereiste. Laat je bedrijf serieus nemen en investeer in een betrouwbare oplossing zoals Microsoft 365 voor bedrijven Premium. Het is veiliger, professioneler en klaar voor de toekomst.

 

 

Vorig bericht
Waarom je nooit CC moet gebruiken als je BCC bedoelt.
Volgend bericht
Ik heb een klein bedrijf, moet ik me zorgen maken over cyberincidenten?

Online adviesgesprek of stuur een bericht.

👉 Nieuwsgierig wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul vrijblijvend ons contactformulier in of plan direct een gratis adviesgesprek.

Wellicht ook interessant: