Deze vraag wordt me nogal vaak gesteld door klanten samen met moet ik mijn computer of laptop laten verzekeren door de winkel waar ik het koop of door mijn verzekerings maatschappij.
Allereerst bij hardware falen (als een onderdeel van je systeem niet goed functioneert) praten we over garantie. De fabrikant zal je systeem repareren en het defect onderdeel vervangen. Vocht of valschade wordt niet gedekt met hardware garantie hiervoor heb je een verzekering nodig om je hiervoor in te dekken.
Hoeveel garantie zit er op een laptop, computer ?
Dit verschilt per fabrikant, je krijgt altijd 1 jaar garantie op je laptop, computer. Sommige fabrikanten geven standaard 2 jaar garantie. Als consument heb je middels het consumenten recht op 2 jaar garantie, al is het 2e jaar een beperkte garantie. En helaas kan het voorkomen dat een fabrikant het probeert af te schuiven op bijv. val, vochtschade. Ik raad ook altijd aan als je een computer, notebook koopt kies voor een fabrikant met standaard 2 jaar garantie. Het gratiebeleid van een fabrikant die 2 jaar garantie biedt is meestal klantvriendelijker dan fabrikanten met een 1 jaar garantie beleid.
Mijn systeem is niet meer zo snel als toen ik hem gekocht, kan ik dan aanspraak doen op de garantie ?
Dat is heel vervelend als je systeem door bijv. software updates niet meer dezelfde snelheid heeft als toen je hem gekocht. Helaas kan je daarvoor geen garantie claimen. Het is belangrijk dat je jezelf goed laat informeren over de mogelijkheden van een systeem en geef duidelijk aan wat je ermee gaat doen. Vele zullen aangeven alleen internet, e-mail en online bankieren. Maar vergeten dan bijvoorbeeld: ik luister ook naar een internet radio, Spotify, kijk Netflix, zit ook vaak op Facebook of andere social media en automatisch wordt het lijstje langer en uitgebreider.
Laat je hiervoor goed informeren om teleurstellingen te voorkomen
Heb ik een verzekering nodig voor mijn laptop, computer ?
Je zit het steeds vaker dat er bij een computer, laptop verzekeringen worden aangeboden. Apple heeft bijv. het Apple care programma en Microsoft heeft zijn eigen Surface programma waarin 2 a 3 keer per jaar valschade wordt gedekt en je apparaat wordt gerepareerd. Al is er meestal wel een bijdrage met eigen risico. In sommige webshops of computer winkel wordt het ook aangeboden. Persoonlijk raad ik je aan als je een verzekering wilt afsluiten voor je computer(s) of notebook(s) het te regelen via je verzekerings maatschappij i.p.v. via een webshop of computer winkel. Een computerzaak is tenslotte geen verzekerings maatschappij en in veel gevallen bieden ze het product aan van de verzekerings maatschapij.
Heb je een verzekering nodig ?
Een ongeluk is snel gebeurt vooral met mobiele apparaten, gebeurt het een keer en je bent heel voorzichtig met je spullen dan is het heel vervelend. Je zal dan ongetwijfeld zoiets heb als shit je koopt en nieuwe en er gebeurt in 5 jaar verder niks dan heeft de verzekering niet zoveel meer waarde.
Is het je al vaker overkomen of wil je niet voor verassingen komen te staan, leg het dan voor bij je verzekerings maatschappij.
Onze systemen
Onze computer(s) en laptop(s) worden standaard geleverd met 2 jaar garantie en de Surface systemen met 3 jaar garantie. zie onze webshop