7 handige tips voor een veilige werkplek

Tip 1. Betrouwbare e-mail

E-mail is niet meer weg te denken, echter zie ik nog steeds veel thuisgebruikers en bedrijven gebruik maken van basis e-mail via hun internetprovider of hosting provider. Voor alle basis taken ben je in veel gevallen hiermee goed voorzien. Echter deze oplossingen zijn niet altijd even veilig en betrouwbaar. Denk bijvoorbeeld aan spam e-mail of e-mails die er zo echt uit zien van de bank en als je op een verkeerde link klikt in je e-mail kunnen er problemen ontstaan. Je e-mailprovider geeft hier meestal geen ondersteuning op. Hier moet je zelf waakzaam op zijn of zelf maatregelingen treffen om ervoor te zorgen dat er niks gebeurt.

Outlook.com e-mailadres (voor thuisgebruik) of Microsoft exchange (voor zakelijkgebruik) Bieden een sterke beveiliging voor je e-mail. Dit gaat met een systeem genaamd Advanced threat protection. Dit systeem controleert alle e-mails net zoals een spam filter en scant door alle links en bijlage of de eventuele bedreigingen bevatten. Als je op een link klikt die onveilig blijkt te zijn komt er automatisch een venster naar voren die jouw waarschuwt dat deze link niet veilig is. Je betaalt voor een outlook.com e-mailadres € 6,- a € 9,- p.m. en zakelijk € 20,- p.m.

Tip 2. Automatische back-ups

Hoe meer gegevens we verzamelen hoe belangrijker alle data wordt, denk maar aan je gegevens van de belastingdienst, je zorgverzekeraar, foto’s, video’s en muziek. De meeste mensen zie ik nog steeds back-ups maken met een externe harde schijf. Helaas een externe harde schijf is ook maar een apparaat door vallen of gewoon hardware falen kunnen alle gegevens weg zijn.
Dit kan natuurlijk makkelijker, mijn voorkeur gaat uit naar een Online back-up van Microsoft OneDrive. Je krijgt met de betaalde versie 1TB aan opslagruimte voor al je gegevens. In de verkenner van je computer komt een extra map genaamd OneDrive. Alle bestanden die je hierin opslaat worden automatisch opgeslagen in de Microsoft cloud. Mocht je systeem door omstandigheden niet meer opstarten, defect gaan of wellicht wordt je laptop gestolen. Dan kan je al je bestanden terugvinden in Microsoft OneDrive.

Is een online back-up genoeg ?

De meningen hierover zijn verdeeld, de een zegt van wel en de ander niet. Met een online back-up is het belangrijk om te kiezen voor een betrouwbare provider zoals Microsoft. Ook in de voorwaarden van Microsoft staat beschreven dat bij verwijdering van jouw bestanden dat ze die 14 a 30 dagen bewaren en daarna ook definitief verwijderen. Als je niet zomaar iets verwijdert dan heb je aan een online back-up meer dan genoeg. Wil je toch je gegevens lokaal willen opslaan als extra back-up of als het voor je bedrijf wettelijk verplicht is. Dan kan je bijvoorbeeld een Synology NAS aanschaffen als extra back-up. Met een Synology NAS wordt dagelijks of wekelijks alle gegevens vanuit OneDrive gedownload op de Synology NAS. Zo heb je automatisch een dubbele back-up in geval van nood.

Tip 3. Antivirus pakket

Ondertussen weten we allemaal hoe belangrijk een antivirus pakket is. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar G-Data antivirus. G-Data antivirus belast het systeem minimaal zodat je systeem snel blijft. G-data maakt gebruik van live updates om virussen, spam en malware te detecteren. Live updates ontvang je elk uur in tegenstelling tot andere pakketten waarbij het dagelijks gebeurt.
G-data antivirus wordt geleverd met een speciaal bankguard voor veilig online bankieren en een extra spam filter voor Microsoft outlook.

Tip 4. Antivirus voor je mobiele telefoon en tablet

Voornamelijk zijn Android apparaten vatbaar voor virussen. Er verschijnen steeds meer net apps in de Google play store om je persoonlijke gegevens te achterhalen. Ondertussen verschijnt er in de Google play store bij veel apps een schild symbool om aan te tonnen dat de betreffende apps door Google zijn gecontroleerd. Met de grote stijging bedreigingen van malware op mobiele apparaten zijn er ondertussen verschillende antivirus pakketten die je kan installeren op je smartphone of tablet. Met G-data Mobile security krijg je dezelfde beveiliging als op je vaste systemen voor je mobiele apparaten.

Is een mobiele antivirus genoeg voor mijn bedrijf ?

Dit is afhankelijk van je bedrijf en op welk manier je mobiele apparaten gebruikt, echter de basis begint met een goede antivirus. Vervolgens is een oplossing zoals MDM: Mobile device management de volgende stap. Met MDM kan je mobiele apparaten versleutelen en bepaalde beveiliging stappen vereisen zoals thouch id of pincodes voordat iemand toegang heeft tot de bedrijfsgegevens. Zie ook deze video:

Tip 5. Goede wachtwoorden en 2 staps verificatie

Het zou je wellicht verbazen maar de meeste gebruikte wachtwoorden zijn nog steeds: wachtwoord, password, admin, 123456 of 654321. Maak het ze niet makkelijk en verzin uitgebreide wachtwoorden bijvoorbeeld met 7 a 10 tekens, met hoofletters cijfers en speciale tekens. 2 staps verificatie: bij banken of mijn overheid is het al heel normaal dat je ter bevestiging een sms code krijgt toegestuurd voordat je verder kan. Steeds meer platformen ondersteunen 2 staps verificatie, doe hier je voordeel mee om je gegevens te waarborgen. Voor office 365 thuisgebruik en zakelijke gebruikers kan je deze functie eenvoudig activeren.

Tip 6. Microsoft office

Ondertussen niet meer weg te denken, al zijn er veel alternatieven Microsoft office blijft het meest populair. Ondertussen kan je op vrijwel elk apparaat Microsoft office gebruiken en heb je overal toegang tot je bestanden met OneDrive. Iedereen met een lopend abonnement ontvangt maandelijks updates voor alle vernieuwingen. Het blijft een must have voor thuis en zakelijk.

Komen de eenmalige licenties te vervallen ?

Het ziet er wel naar uit, een losse licentie aanschaffen voor een systeem lijkt een goedkope investering maar na 1 jaar loop je alle voordelen van een abonnement mis en vrijwel snel moet je dan weer een licentie kopen.

Tip 7. Windows Hello

In Windows 10 kan je gebruik maken van Windows Hello om je systeem mee te beveiligen. Je kan ipv een wachtwoord een handige pincode instellen om mee aan te melden of als je een webcam en fingerprint id hebt voor Windows hello kan je voortaan door middel van thouch id of face id aanmelden. Deze functie is heel handig als je smartphone, tablet of notebook kwijtraakt of gestolen wordt. Hierdoor kan iemand anders niet zomaar aanmelden via jouw account.

Pro tip: Als je gebruik maakt van Windows 10 Pro dan kan je via Bitlocker je hardeschijf versleutelen. Mocht in het geval dat je apparaat wordt gestolen een poging doen om je data te achterhalen dan is dit niet mogelijk door de versleuteling.

Delen:

Vorig bericht
I promise to dance
Volgend bericht
Keuzehulp: Welke games kan ik spelen op mijn systeem.

Gerelateerde berichten

No results found

Menu