Wat is VoIP Telefonie ?

VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd; bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.
Met VoIP kun je je bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met je CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.

Wat is Hosted VoIP?

Bij hosted VoIP, ook wel hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van de telefooncentrale van de VoIP leverancier. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af die je nodig hebt. Jouw telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een internetverbinding.
Bij gnTel kun je met je medewerkers en alle andere klanten van gnTel gratis onderling bellen. Gesprekken die op je telefoonnummer binnenkomen, worden door gnTel doorgeschakeld naar je telefoon(s). Alle gesprekken, zowel intern als extern lopen via je internetverbinding en het platform van gnTel.
Het beheer van je telefonieomgeving kun je bij gnTel online doen via een webportal. Zo kun je bijvoorbeeld zelf je voicemail instellen, doorschakelingen wijzingen of openingstijden aanpassen. De mogelijkheden van deze, vaak uitgebreide, telefooncentrale zijn vrijwel onbeperkt.

Hoe verhoudt VoIP zich tot traditionele telefonie?

Telefonie is telefonie, of je nu belt via gnTel of via een traditionele telefoonlijn. Wel zijn de mogelijkheden van bellen via internet (VoIP) veel groter dan de mogelijkheden bij traditionele telefonie. Zo is het eenvoudiger om verschillende vestigingen met elkaar te koppelen en kun je ‘intern’ bellen tussen je vestigingen. Ook al bevinden die vestigingen zich in het buitenland. Je kunt zelfs je thuiswerkers deel uit laten maken van je bedrijfstelefonie-oplossing.
VoIP telefonie maakt gebruik van je computernetwerk en internetverbinding. Hierdoor hoef je voor telefonie geen apart netwerk meer aan te leggen en te onderhouden. Je hoeft zelfs geen eigen telefooncentrale meer op locatie te hebben. Je hebt alleen maar een goede internetverbinding nodig. Ook biedt VoIP meer mogelijkheden tot integratie met bijvoorbeeld je CRM systeem. Kortom veel meer mogelijkheden om telefonie flexibeler en kostenefficiënter in te richten.

Hoe is de spraakkwaliteit van VoIP?

De kwaliteit van VoIP telefonie van gnTel doet niet onder voor die van traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie van gnTel is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.
Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘upload’ snelheid hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer, surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de ‘up load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.
Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP provider.
Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding.

Is VoIP locatie afhankelijk?

Nee, omdat VoIP niet afhankelijk is van een vast aansluitpunt (de traditionele telefoonlijn), kun je overal waar je internetverbinding hebt, bellen en gebeld worden. Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan een fysieke telefoonlijn, maar aan je VoIP account. Dus overal waar je met je VoIP account verbinding hebt via het internet kan je bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer. Zo kun je een telefoonnummer laten binnenkomen op verschillende VoIP toestellen. Bijvoorbeeld op kantoor en tegelijkertijd op je werktelefoon thuis. Heb je een smart phone met een VoIP App, bijvoorbeeld Bria, en WiFi, dan kunt u overal waar je WiFi verbinding hebt bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer. Handig wanneer je bijvoorbeeld op verschillende vestigingen werkt of op zakenreis bent.

Zakelijk vast bellen via VoIP Telefonie

Bekijk de voordelen van VoIP Telefonie voor jouw bedrijf

Delen:

,
Vorig bericht
WhatsApp Business handige combinatie met VoIP Telefonie
Volgend bericht
WhatsApp voor bedrijven instellen met gnTel telefonie

Gerelateerde berichten

office 365 werken in de cloud

VoIP: Flexibel doorschakelen

De meeste van ons zijn bekend met doorschakelen, door een bepaalde code in te voeren op je toestel en daarna het betreffende nummer waarna inkomende gesprekken moeten worden doorgeschakeld. Zodra de doorschakeling uitgeschakeld moet worden voer je wederom een code…
Lees verder
Menu